"Народність творів В. Франчука беззаперечна. Вони переконують в тому, що вітчизняний живопис здатний досягти натхненних творчих злетів без наслідування і самоповторення" - ці слова Платона Білецького, як на мене, найбільш точно визначають суть творчості Валерія Франчука і його самобутнє місце у сучасній українській образотворчості.
Його твори пізнаєш на будь-якому вернісажі. Часто вони вириваються із контексту сучасних пошуків нової образно-пластичної мови, своєю могутністю, щирим почуттям і справжньою українськістю. Працюючи на межі фігуративної і абстрактної побудови композиції, він не втрачає зв'язку із традиційною архітектонікою української картини.
В його роботах ніби присутня якась особлива стиснена пружина, що драматизує, напружує до краю полотно і якій художник зумисно не дає випрямитись, передаючи напругу своїх емоцій нашому серцю. Даючи змогу нам самим робити вибір.
Художній світ Франчука відкритий до сучасних філософських течій у мистецтві. Правомірно тут говорити, на мою думку, і про гуманізований екзистенціалізм пізнього Сартра, з його проголошенням гострої відповідальності митця за все, що відбувається, закликом у наш переломний час, який часто ставить людину перед лицем межових ситуацій не просто споглядати світ, а переробляти його. Його мистецька мораль не дає глядачеві спати у забутті. Оте Маланюкове, що українській душі бракує почуття трагічного попри всю трагічність української історії, Франчук дає у своїх полотнах, примушуючи повернутися навіть не подум-ки, а болем серця до тих трагічних сторінок життя українства. Його психологічна і мистецька самостійність, великий такт і справжня любов робить це по-мистецьки виважено, не декларативно, а тому дієво.
Валерій йшов до успіху за традиційною формулою: "... а талант і сам проб'ється". Навчання у Миколи і Алли Мазурів, Київський художній інститут, участь у 78 виставках, 34 з яких персональні, понад 1200 робіт, значна кількість яких у кращих музеях України, приватних збірках за кордоном, вже звичні, але стимулюючі до праці "тиночки" і "перелази". Власне, ця всеперемагаюча потреба працювати, вперте уміння йти з випередженням часу, і робить його твори непересічними, хоч і позбавляє певною мірою життєвого комфорту. Нестримний лет його уяви швидкими "Небесними гонами" долає непросту земну путь з палітрою неспокійних фарб "Художника".
Остання велика виставка Франчукових робіт до 50-річного ювілею митця у київській галереї "Лавра" (що, до речі, теж відкрилася внаслідок пожежі з другого заходу) засвідчила зрілого і міцного майстра, світ великий і самобутній.
У "тихому і теплому світі пройшли мої дитячі та юнацькі роки, - розповідає художник. - Там змалку запах меду батьківської пасіки заколисував мої мрії. Донині у снах літаю над рідною моєю Зеленою, над тими великими яворами, під якими стояла наша стара дідова хата під соломою із земляною долівкою і високою призьбою". Пам'ять міцно тримає в душі Валерія і дідову криничку, і розмальовану на Великдень мамою піч, і зруйновану по-злодійськи вночі стару дерев'яну церкву, що часто з'являється у снах ("Світлиця душі моєї", "Ще не протоптані стежки" та ін.). "Там на самому денці моїх спогадів, у тій безмежній, неосяжній висоті пам'яті, залишилася моя сльоза - дитинство... Моя мама і батько, їхні помисли прищепили мені з тих малих років святу любов до України".
Глибокий пласт пам'яті, масштабність мислення часом не дозволяє вкластися в одну композицію, тому художник часто звертається до триптихів. І це не лише притаманна народній образотворчості оповідність, а насамперед прагнення якнайповніше передати всю неосяжність і плинність життя, історії, людських почуттів: триптихи "Руїна", "Відлига і приморозки", "А пам'ять омела", "Остання весна" та ін. Всі вони закорінені в українську образність і історію та одночасно є відгуком на сучасне суспільне життя України. В них сповідь і про рід Франчуків-Кобилянських, що йде. як і більшість родин України, з віків, попри трагічні колізії XX століття.
В. Франчук намагається пояснити світ із самої людини. Вона для художника - самоціль, а не засіб. Згадаймо, на жаль, замулене людським прогресом Кантове: "Найголовнішим предметом, у світі є людина, через те, що вона для себе є остання мета... Право людини має вважатися священним". Це право, художник не лише стверджує у своїх роботах, алей й змушує глядача діяти у відповідності.
Предметом і метою творчості В. Франчука є людська душа. Його картини ніби діалог митця і глядача. Власне світочуття та своя емоційна оцінка історії і сьогодення з дивним творенням візуального образу тих емоцій, часом лише легким натяком чи ефемерними абрисами, резонують із душею реципієнта, що має вичленити, змоделювати з полотнах - художника згідно власного співпереживання, власної ідеї у чому, на мій погляд, особливість мистецтва В. Франчука. Прагнення малювати людські емоції, порухи людської пам'яті погодьтесь у малярстві не зовсім звично і межує з можливостями образотворчого мистецтва. В. Франчук дає кожному можливість творити образ власної "Душі криниці, забутої людьми", що як вічне родове джерело мас живити спраглу душу і повертати до одвічних святинь українця. Жива краплина води бачиться художником символічно як оболонка Всесвіту: "Я творю для того, щоб люди не забували, що в них с душа. А, кажуть, вона вічна".
Подібно легендарному Сізіфу Франчуковий Шевченко ("Спас") вкотре знову і знову котить важку ношу наших гріхів забуття і підступності, сподіваючись на наше душевне очищення і здатність прихилитися до родового дерева.
Митцеві дано відхилити легку, майже прозору для нього завісу, що за висловом А. Бергсона, повішено між нами і нашою власною свідомістю. Художник не маніпулює особистістю, а намагається творити її в яскравих рефлексах сучасної епохи, повертаючи до історико-мистецької пам'яті. Він справді близький до інтуїтивістського розуміння категорії "часу" і "пам'яті", творчої думки минулого у сучасному. Суб'єктивно-психологічна інтерпретація часу виразно присутня у полотнах В. Франчука. Ось у білопінному буянні "Цвіту яблуньки" постають дитячі спогади про матір, завихрені життєвими бурями з тривожним мотивом, часто присутнім у картинах, що нагадує темний скошений провулок. А "Крижане сяйво" нічного міста живе ледь вловимими абрисами-натяками людських бажань, роздумів і спогадів. "Багато із того, що я малюю, - я не бачив наяву, це інтуїція, підсвідомість, спогади, що формуються в ідеї, образи", - говорить В. Франчук.
Часом здається, що пензель художника не встигає за думкою. І це спочатку нервує, змушує напружуватись, вдивлятись. Але згодом якимсь чаром залишається емоція, полонить глядача. Тоді щастить ввійти в цей чистий незайманий відкритий світ художника, з його одвічним прагненням українця осягнути життя у всій його повноті і високості. І якщо говорити про пошуки українського стилю в сучасній образах творчості, то тут він присутній у потужному внутрішньому життєвому потенціалі полотен В. Франчука. Одночасно вони інтимні, без зовнішніх ефектів, художник шукає індивідуальний ключ до кожної людської душі. Його пластичний живопис органічно пронизаний українською символікою, читати яку художник змушує нас самотужки включаючи історичну пам'ять. Скажімо, великої чистої праці душі вимагає його триптих "Три вечори життя". Зберігаючи канон, традиції українського малярства, він знайшов свій пластичний вираз. В розірваних ритмах сучасності, що асоціюються з тривожним нервовим штрихом художника. Франчуку вдається невловимими засобами пластики передати дзвінку чисту неперервну мелодію української душі.
Простежуючи еволюцію художника у пошуках стилю, зауважу різницю між сучасними і творами десятирічної давності. Барвисті, яскраві у своєму фольклоризованому виразі - "Ой там на товчку, на базарі", "Ситуація". Уже десь, умовно кажучи, триптих "Відлига і приморозки" є пошуком нових пластичних рішень осмислення історичних пластів українського буття ("Скорботні прощання", "Дух надії", "Грудень після весни"). Контури зображень розмиваються в часі історії текучістю кольору людських почувань і сподівань.
Минуле ніколи не полишає нас, а ніби стає нашою тінню. Художник уміє з глибин позасвідомого відшукати ті враження, що живуть в нас і резонують від доторку реалій. Минуле як цементуючий матеріал для сприймання його творів - "Казка вечірнього світла", як урочистий золотавий тріумф погідної години; червона гаряча хвиля "Гри у піжмурки"; попелястий туман невідомості у "Вдосвіта"; бузковий приморозок "Туги".
Ламані лінії нашого часу з його глобалістикою, прагматизмом, творенням віртуального простору - "Старе гніздо", "На пасовисько", "Солярис". Суха вічність мазка, раціональність колажно-асоціативно мислення ("Четвертий вимір", "Повне затемнення"); швидка ескізність безжального поступу часу і одночасне намагання зупинити його, змусити задуматись, зачепити за живе своєю щирістю і відкритістю ("Вдовина весна", "Іконописці"). Такий Валерій Франчук.
Вселенським драматизмом пронизливих чорно-червоно-жовтих фарб, граничним напруженням нервових мазків приголомшує "Реквієм. Пам'яті В'ячеслава Чорновола", б'ючи у груди Стусовим:
В мені уже народжується Бог
і напівпам'ятний, напівзабутий,
немов і не в мені, а скраю смерти -
куди живому зась.
Високий інтелектуалізм художника, органічно позначений національним світовідчуттям і власним мистецьким стилем - ця високість і безмірність швидкоплинного у своїй вічності буття мчить нещадним поривчастим вітром у вітті старого дуба ("Зов золотого дуба"), крізь тишу забутих церков ("Там ще живе душа"), бринить під крилами дивоптаха ("Видіння"), шелестить сухими маківками у глиняному горнятку ("Дитинства сон"), котиться возом "Чумацького шляху", щоб покаянно спинитись перед ликом "Засмученого Спаса".
Тетяна Андрущенко (Київ)